قیمت و خرید انواع فنر ساعتی زیر فرمان
فنر ساعتی زیر فرمان یا "Clock Spring" یک قطعه مهم در سیستم فرمان خودروها است. این قطعه یک نوع اتصال الکتریکی است که امکان انتقال سیگنالهای الکتریکی از بخش ثابت فرمان (به عنوان مثال، ستون فرمان) به بخش متحرک (به عنوان مثال، دسته فرمان) را فراهم میکند.
وظیفه اصلی فنر ساعتی زیر فرمان این است که در حین چرخش دسته فرمان، سیگنالهای الکتریکی را از یک بخش به بخش دیگر منتقل کند. به عبارت دیگر، این فنر به دستگاههای الکتریکی مانند سیستم کنترل کیسه هوا، کنترل سرعت، سیستم صوتی، و دیگر سیستمهای الکتریکی دسترسی فراهم میکند تا با چرخش فرمان هماهنگ شوند.
نام "Clock Spring" به خاطر نحوه پیچیدگی و طرح شکلی این قطعه است. این قطعه به صورت یک مارپیچ یا حلقه به شکل ویژهای طراحی شده است که با چرخش دسته فرمان، اتصالات الکتریکی درون آن حفظ میشود.
در صورت که این قطعه خراب یا کم کارآیی شود، ممکن است علائم ناپدید شدن کلیدهای دستگاه، عدم کارکرد صحیح کیسه هوا و سایر مشکلات الکتریکی در خودرو را تجربه کنید. تعمیر یا تعویض فنر ساعتی زیر فرمان توسط تعمیرکاران متخصص انجام میشود.
کاربرد فنر ساعتی زیر فرمان
فنر ساعتی زیر فرمان (Clock Spring) در خودروها کاربردهای مختلفی دارد و وظایف مهمی را انجام میدهد. مهمترین کاربردها عبارتند از:
1. اتصالات الکتریکی:
- انتقال سیگنالهای الکتریکی: فنر ساعتی به عنوان یک اتصال الکتریکی مناسب بین بخش ثابت و متحرک فرمان عمل میکند. این فنر امکان انتقال سیگنالهای الکتریکی از بخش استاتیک به بخش دینامیک را با چرخش دسته فرمان فراهم میکند.
2. سیستم کنترل کیسه هوا:
- فعالسازی کیسه هوا: در صورت وقوع یک تصادف، فنر ساعتی نقش مهمی در فعالسازی کیسههای هوا (Airbag) دارد. این فنر به اطلاعات ارسالی از سنسورهای حوادث و تصادفات در سیستم کنترل کیسه هوا پیش میدهد.
3. کنترل سیستمهای الکتریکی:
- کنترل سیستمهای صوتی: فنر ساعتی به انتقال سیگنالهای الکتریکی به سیستم صوتی خودرو کمک میکند. این امر اجازه کنترل و تنظیم ویژگیهای صوتی را از دسته فرمان فراهم میکند.
- کنترل سیستمهای دیگر: این فنر میتواند به انتقال سیگنالها به سایر سیستمهای الکتریکی مانند کنترل سرعت (Cruise Control) و دیگر ویژگیهای خودرو کمک کند.
به طور کلی، فنر ساعتی زیر فرمان یک جزء بسیار مهم در سیستمهای الکتریکی و ایمنی خودرو است و برای حفظ اتصالات الکتریکی در حین چرخش فرمان و جلوگیری از پیچیده شدن سیمها طراحی شده است.
ویژگی فنر ساعتی زیر فرمان "Clock Spring"
ویژگیهای فنر ساعتی زیر فرمان ("Clock Spring") عبارتند از:
1. اتصال الکتریکی مداوم:
- انتقال سیگنالهای الکتریکی: یکی از ویژگیهای اصلی این فنر انتقال سیگنالهای الکتریکی بین بخشهای استاتیک و دینامیک فرمان به صورت مداوم است. این اتصال ممکن میکند که دسته فرمان بتواند چرخش کند بدون اینکه سیمهای الکتریکی به هم بپیچند.
2. استفاده در سیستمهای ایمنی:
- فعالسازی کیسههای هوا: یکی از کاربردهای اصلی فنر ساعتی در فعالسازی کیسههای هوا (Airbag) است. این فنر به عنوان رابطی بین بخش فرمان و سیستم کنترل کیسههای هوا عمل میکند.
3. سازگاری با سیستمهای مختلف:
- کنترل سیستمهای الکتریکی متنوع: فنر ساعتی برای کنترل و انتقال سیگنالهای مختلف به سیستمهای الکتریکی خودرو طراحی شده است. این امکان را فراهم میکند تا از آن برای کنترل سیستمهای مختلف از جمله صوتی، کنترل سرعت، و دیگر ویژگیهای خودرو استفاده شود.
4. قابلیت چرخش چندین باره:
- پشتیبانی از چرخشهای مکرر: فنر ساعتی باید قابلیت چرخش چندین باره را داشته باشد بدون ایجاد مشکل در انتقال سیگنالها. این ویژگی حائز اهمیت است زیرا فرمان خودرو در طی زمان ممکن است چندین بار چرخش یابد.
5. استحکام مکانیکی و الکتریکی:
- مقاومت در برابر شوک و لرزش: فنر ساعتی باید مقاومت کافی در برابر شوکها و لرزشهای ناشی از حرکت خودرو داشته باشد تا از خرابی و قطع اتصالات الکتریکی جلوگیری شود.
این ویژگیها باعث میشوند فنر ساعتی بهطور کلی یک قطعه حیاتی در سیستمهای الکتریکی و ایمنی خودرو باشد و با کارایی صحیح آن، امکان کارکرد صحیح سیستمهای مختلف خودرو را فراهم میکند.
انواع فنر ساعتی زیر فرمان "Clock Spring"
فنر ساعتی زیر فرمان ("Clock Spring") در انواع مختلف و بر اساس نوع خودرو و نیازهای خاص طراحی و تولید میشود. برخی از انواع اصلی فنر ساعتی عبارتند از:
1. ساده (Single-Row):
- این نوع فنر ساعتی در بسیاری از خودروهای ساده و استاندارد استفاده میشود. یک رشته سیم پیچی باعث انتقال سیگنالها میشود و از طریق یک خط فرمان معمولی قابل دسترسی است.
2. دوگانه (Dual-Row):
- فنر ساعتی دوگانه دو رشته سیم پیچی دارد که امکان انتقال سیگنالهای بیشتر و افزایش قدرت تحمل در برابر چرخش را فراهم میکند. این نوع ممکن است در خودروهای با ویژگیهای پیشرفتهتر یا سیستمهای الکترونیک پیچیدهتر استفاده شود.
3. بدون دسته (Non-Slip):
- فنر ساعتی بدون دسته معمولاً در خودروهایی استفاده میشود که دسته فرمان ثابت نیست و برای کنترلهای الکترونیکی استفاده میشود. این نوع فنر از طریق یک سیم پیچی به سیستمهای الکترونیکی متصل میشود.
4. پیشبارگذاری شده (Pre-Wound):
- این نوع فنر ساعتی با پیشبارگذاری شده ساخته میشود و قبل از نصب در فرمان به شکل مارپیچ درآمده است. این امر انتقال سیگنالها را آسانتر میکند و مقاومت کمتری دارد.
5. مولتیترکیبی (Multi-Turn):
- این نوع فنر ساعتی برای خودروهایی با فناوریهای پیشرفتهتر و نیازهای بیشتر در انتقال اطلاعات الکتریکی طراحی شده است. میتواند چندین بار چرخش یا تاشو را پشتیبانی کند.
لازم به ذکر است که نوع فنر ساعتی مو رد استفاده در یک خودرو بستگی به تجهیزات الکترونیکی آن و نوع فنر مورد نیاز برای انتقال سیگنالها دارد. این انواع ممکن است با توجه به نوع خودرو، سال ساخت، ویژگیهای فنر و نیازهای سیستمهای الکترونیکی مختلف باشند.
مشخصات فنر ساعتی زیر فرمان "Clock Spring"
مشخصات فنر ساعتی زیر فرمان ("Clock Spring") ممکن است بسته به تولید کننده، مدل خودرو، و سال ساخت تفاوت داشته باشد. با این حال، مشخصات عمومی این قطعه شامل موارد زیر میشوند:
1. مواد ساخت:
- بیشتر فنرهای ساعتی زیر فرمان از جنس موادی مانند فلز (به ویژه فولاد) ساخته میشوند. این مواد باید دارای خواص الکتریکی و مکانیکی مناسب باشند.
2. طول و قطر:
- ابعاد فنر، از جمله طول و قطر، بستگی به نوع و مدل خودرو دارد. این ابعاد به دقت تعیین شده و باید با مشخصات فرمان و سیستمهای الکترونیکی هماهنگ باشند.
3. درجه حرارت عملکرد:
- بسیاری از فنرهای ساعتی معمولاً باید در شرایط حرارتی مختلف عمل کنند. مشخصات حداکثر و حداقل دما کاری این فنرها باید مشخص شده باشد.
4. مقاومت الکتریکی:
- چرا که فنر ساعتی علاوه بر انتقال سیگنالهای الکتریکی نیز وظیفه تحمل فشار و لرزشها را دارد، مقاومت الکتریکی آن نیز باید مناسب باشد.
5. پایداری مکانیکی:
- این فنر باید دارای پایداری مکانیکی بالا باشد تا در برابر چرخشهای مکرر و تاشوهای زیاد مقاومت داشته باشد.
6. استانداردها و گواهینامهها:
- ممکن است فنر ساعتی برخی استانداردها یا گواهینامههای خاص را برای اطمینان از کیفیت و ایمنی داشته باشد.
برای به دست آوردن مشخصات دقیق فنر ساعتی زیر فرمان خودروتان، بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو، توصیههای تولید کننده، یا اطلاعات فنی مربوط به مدل خودرو مراجعه کنید.
در هنگام خرید فنر ساعتی زیر فرمان "Clock Spring" به چه نکاتی باید توجه کرد
فنر ساعتی زیر فرمان، یک قطعه حیاتی در سیستم فرمان خودرو است که مسئولیت انتقال اطلاعات برقی از بخش ثابت به بخش متحرک فرمان را برعهده دارد. این قطعه به نام "Clock Spring" نیز شناخته میشود. در طول چرخاندن فرمان خودرو، فنر ساعتی از انعطاف پذیری و پیچیدگیهای سیمهای درون آن بهره میبرد تا اتصال الکتریکی را حفظ کرده و از خرابی آن جلوگیری نماید.
برای خرید این قطعه بسیار مهم است که به چند نکته توجه ویژه کنیم. ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که مدل و سال ساخت خودرو با فنر ساعتی مورد نظر هماهنگ است. همچنین، کیفیت ساخت و مقاومت در برابر شرایط محیطی مهمی است که باید در نظر گرفته شود. اطمینان از تاییدیهها و استانداردها، وجود گارانتی، و انتخاب از برندهای معتبر نیز به تصمیمگیری کمک خواهد کرد. همچنین، مهم است که قیمت بازار را بررسی کرده و قیمت منصفانهای را برای این قطعه انتخاب کنیم. در نهایت، اگر قصد نصب خود را داریم، باید مطمئن شویم که فنر ساعتی مناسب نیازهای نصب ماست و به آسانی و بهصورت قابل دسترس توسط کارگاههای خدمات خودرو نصب شده و قابل استفاده است.
اجزائ فنر ساعتی زیر فرمان "Clock Spring"
فنر ساعتی زیر فرمان یا "Clock Spring" از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای انتقال اطلاعات برقی از بخش ثابت به بخش متحرک فرمان استفاده میشود. اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:
1. فنرها (Spring): این اجزا از جنس فلزی هستند و به شکل مارپیچ درون محفظهای جای گرفتهاند. فنرها انعطافپذیری را فراهم میکنند تا هنگام چرخش فرمان، سیمها بدون مشکل کشیده و جمعآوری شوند.
2. سیمها (Wires): این سیمها برقی را از بخش ثابت به بخش متحرک انتقال میدهند. آنها باید انعطافپذیری کافی داشته باشند تا با چرخش فرمان، سیمها به هم تنیده نشوند.
3. محفظه (Housing): محفظهای که اجزا درون آن قرار گرفتهاند و ایمنی آنها را تضمین میکند. این محفظه معمولاً از مواد مقاوم و ایمن تر ساخته میشود.
4. کانکتورها (Connectors): اتصال به سیستمهای الکتریکی خودرو را فراهم میکنند. این کانکتورها از جنس مطلی یا موادی با خواص الکتریکی مناسب ساخته میشوند.
5. حلقه چرخان (Rotational Ring): این حلقه به فنر ساعتی امکان چرخش در هنگام چرخش فرمان را میدهد و از تنیدگی سیمها جلوگیری میکند.
6. سیستم محدوده (Limiting Mechanism): برخی از فنرهای ساعتی دارای یک سیستم محدوده هستند که میزان چرخش را محدود میکند تا جلوگیری از پیچ خوردن یا آسیب به سیمها.
همه این اجزا با همکاری بهینهای کار میکنند تا انتقال اطلاعات برقی در حین چرخش فرمان را ممکن سازند و از خطرات ناشی از تنیدگی و یا پیچ خوردن سیمها جلوگیری کنند.
فنر ساعتی زیر فرمان، که به نام "Clock Spring" هم شناخته میشود، یک قطعه حیاتی در سیستمهای فرمان خودروها است. این قطعه از چندین جزء تشکیل شده است که هرکدام وظایف خاص خود را دارند.
اولین جزء، فنرها هستند که به شکل مارپیچ در محفظهای جا گرفتهاند. این فنرها انعطافپذیری لازم برای چرخش فرمان را ایجاد میکنند و از خرابی سیستم جلوگیری میکنند.
دومین جزء، سیمها هستند که اطلاعات برقی را از بخش ثابت به بخش متحرک فرمان منتقل میکنند. این سیمها باید به گونهای باشند که در حین چرخش فرمان، به سرعت و بدون مشکلی کشیده و جمعآوری شوند تا اطلاعات به درستی منتقل شوند.
سومین جزء، محفظه است که اجزاء دیگر را در بر میگیرد و از حفاظت در برابر عوامل خارجی و خطرات مختلف اطمینان میحاصل میکند.
چهارمین جزء، کانکتورها هستند که وظیفه اتصال فنر ساعتی به سایر اجزاء و سیستمهای خودرو را دارند.
و در نهایت، حلقه چرخان یا "Slip Ring"، به عنوان یک واسطه میان سیمهای فنر ساعتی و بخش ثابت فرمان عمل میکند و اجازه میدهد که انتقال اطلاعات برقی بهطور مداوم صورت بگیرد.
این اجزاء به همتاها وابستگی دارند و همگی با همکاری برای اجرای صحیح و ایمن سیستم فرمان خودرو هماهنگ میشوند.